Z serii warzywa i owoce: Bakłażan






















Spacerując dziś po wrocławskim rynku z przyjaciółmi, postanowiliśmy zjeść coś we włoskiej restauracji. Przeglądając menu, które wręczyła mi kelnerka, moją uwagę przykuły grilowane warzywa z bakłażanem na czele. Nigdy nie byłem przekonany do tego warzywa ponieważ jego smak wydawał mi się gorzki, ale zważywszy na to, że uwielbiam latem jeść warzywa, tym bardziej grilowane, postanowiłem zaryzykować. Smak grilowanego bakłażana bardzo mile mnie zaskoczył i nie zdawałem sobie sprawy, że tak świetnie komponuje się z grilowanymi grzybami, pomidorami koktajlowymi i rukolą, a wszystko to polane oliwą z oliwek, w której wcześniej zamarynowano ostrą paprykę. Usatysfakcjonowany swoim wyborem, pomyślałem, że dobrze napisać o nim parę słów.

Pochodzenie:

Bakłażan, jest owocem Psianki podłużnej zwanym również Oberżyną lub Miłosną gruszką. Należy do tej samej rodziny co papryka, pomidory ziemniaki czy o dziwo tytoń. Uprawiany od ponad 4000 lat głównie w Chinach i Indiach. Za sprawą handlarzy trafił na europejskie kramy. Obecnie jest warzywem globalnym, a w Europie ceniony głównie w kuchni greckiej, włoskiej i hiszpańskiej. W polskich sklepach coraz częściej możemy sięgnąć po to warzywo, jest ono wybierane za sprawą swoich odżywczych substancji i małej ilości kalorii.

Jak jeść Bakłażana:

Najsmaczniejsze

to te, które są dojrzałe, mają gładką skórę, bez przebarwień i plam. Bakłażanów nie powinno się jeść na surowo, ponieważ zawierają solaninę, która jako toksyczny związek może powodować poważne zatrucia pokarmowe. Bakłażana możemy grilować, dusić, zapiekać, faszerować czy panierować. Odpowiednio przyrządzony wspaniale pasuje do sosów, past, placków, zapiekanek czy jako dodatek do ryżu, dań mięsnych w towarzystwie serów, cebuli, pomidorów i grzybów. Przed przygotowaniem bakłażana, należy go posolić, aby pozbyć się goryczki, zmniejszając jego chłonność.

Co daje nam jedzenie Bakłażana:

-Chroni błony międzykomórkowe dzięki zawartości „nasuniny“.
-Odtruwa organizm i polecany jest po kuracjach antybiotykowych.
-Zawiera bioaktywne substancje roślinne „terpyny“ i antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki, działają przeciwnowotworowo i przeciwzapalnie.
-Sok z bakłażana ma właściwości grzybobójcze i bakteriobójcze.
-Obniża poziom złego cholesterolu, dzięki czemu chroni przed chorobami wieńcowymi i nadciśnieniem tętniczym.
-Ma niską kaloryczność (około 30kcal na 100g.) i zawiera witaminy z grup: K,C, B oraz cenne pierwiastki takie jak: wapń, fosfor, żelazo, magnez i potas.

Na dzisiaj zaspokoiłem swój apetyt na bakłażana, ale z pewnością jeszcze tego lata, nie raz pojawi się na moim talerzu.