Co zrobić ze świeżo zerwanymi grzybami

W weekend wybrałem się do lasu na grzyby. Byłem szybszy niż sarny i zwinniejszy niż wiatr, w ciągu godziny wypełniłem grzybami wiadereczko. Pewnie dlatego zajęło mi to tak mało czasu, ponieważ natrafiłem na grzybnie :)

Podgrzybki, maślaki, kozaki i prawdziwki
Dobrze jeśli grzybobranie idzie w parze z wiedzą i tym, jakie grzyby można jeść, a jakie zje się tylko raz w życiu....

Ja stosuje prostą zasadę, że zrywam tylko i wyłącznie grzyby gąbczaste, a nie blaszkowe. Dziadek uczył mnie, że wszystkie grzyby gąbczaste w Polsce są jadalne, za to jeśli nie znam się na blaszkowych to powianiem omijać je szerokim łukiem. Tym bardziej, że niektóre trujące blaszkowe są bardzo podobne do ich jadalnych wersji.



Co to znaczy, że grzyb jest gąbczasty lub blaszkowy? Wystarczy zajrzeć im pod kapelusz :) Grzyb blaszkowy to np. słynna pieczarka, pod kapeluszem której kryje się struktura na wzór posegregowanych blaszek, za to gąbczaste mają strukturę gąbki - pokazane na zdjęciu powyżej :)

Świetnie, mamy już zerwane świeże grzyby, co powinniśmy z nimi zrobić, aby można było je bezpiecznie zjeść ?
Grzyby możemy suszyć, marynować lub zamrozić. Ja wybrałem mrożenie, ponieważ później wystarczy wyciągnąć z zamrażarki porcję grzybów i stworzyć z nich świetny sos do mięsa i kaszy.

Przed zamrożeniem należy je zagotować. Leśne grzyby wystawione są na czynniki zewnętrzne, w tym na aktywność zwierząt. Chcę mieć pewność, że nie będą zawierać żadnych zanieczyszczeń zwierzęcych i tym samym nie zaszkodzą mi lub osobom, którym je przyrządzę.

1. Kroję grzyby na kawałki, myję i wstawiam do garnka z wodą:

2. Wstawiam na gaz i zaczynam gotować:






3. Grzyby gotuję około 15 minut:
Po gotowaniu pojawia się pianka - jest to ścięte białko z grzybów, podobną piankę możemy obserwować gotując kaszę lub ryż, tam również pod wpływem temperatury ścina się białko tworząc piankę.

4. Po ugotowaniu przekładam grzyby na sitko:
Należy opłukać grzyby ciepłą wodą, aby pozbyć się pianki wraz z zanieczyszczeniami, które wygotowaliśmy. Nie należy stosować plastykowych sitek, ponieważ te wchodzą w reakcję chemiczne pod wpływem temperatury. Sitko na zdjęciu jest ze specjalnego tworzywa "eko", które nie wchodzi w takie reakcje :)

5. Po wystygnięciu porcjuję i mrożę:
I tak oto, mamy "bezpieczne" mieszanki grzybów. Wystarczy wyjąć i przygotować wyjątkowo zdrowe i smaczne dania :)


UWAGA:
  • Jeśli jadasz takie grzyby, to nie należy popijać ich zimną wodą, ponieważ może rozboleć brzuch.
  • Jeśli nie jesteś pewien czy, aby na pewno grzyby, które zerwałeś są jadalne, to do gotujących grzybów wrzuć białą cebulę. Jeśli cebula zrobi się czarna, to niestety mieszanka zawiera trującego grzyba i absolutnie nie można jej zjeść.